Wil je je nameservers bij een andere partij onderbrengen, maar bij ons de e-mail blijven gebruiken? Dat kan! In dit artikel lees je hoe. 


Waarom andere nameservers?


De eerste vraag is natuurlijk, waarom wil je andere nameservers gebruiken? Soms is dat nodig, bijvoorbeeld als je gebruik wil maken van Wix of WordPress om je website te hosten. Of van Microsoft365 voor je e-mail, maar dan heb je dit artikel niet nodig. Of CloudFlare voor bescherming tegen aanvallen.


Nameservers?


Een domeinnaam is eigenlijk alleen maar een naam. Meer is het niet. Om een website te laten zien, moet er hostingruimte zijn. Die staat op een server en die server heeft een adres: een IP-adres. 


Hoe je van domeinnaam naar IP-adres komt? Daar komt de nameserver bij kijken. De nameserver kan je zien als een soort online telefoonboek. Die bepaalt namelijk welke server er gebruikt wordt om jouw website te laten zien, als iemand je domeinnaam intypt. Normaal gesproken beheren wij welke informatie er in dat telefoonboek staat. 


Maar, stel je andere nameservers in, dan doet die andere partij dat. Wil je een DNS-wijziging maken (je website of e-mail gaat naar een andere server), moet je die wijziging dan ook bij die andere partij doen.


DNS-Records invullen


Het DNS-beheer van je domeinnaam ligt nu bij degene waarvan je de nameservers hebt ingesteld. Wix bijvoorbeeld. Maar Wix doet alleen je website, niet je e-mail. Daarom moet je in de nameservers van Wix aangeven, dat je e-mail nog bij Versio staat. 


Vul daarvoor de volgende records in:


NaamTypeWaardePrioriteit
leeg of jouwdomein.nlMXmx10.versio.nl10
leeg of jouwdomein.nlMXmx20.versio.nl20
mail of mail.jouwdomein.nlAIP-adres van hostingpakketn.v.t.
leeg of jouwdomein.nlTXTv=spf1 include:spf.versio.nl mx a ~alln.v.t.


Het IP-adres van je hostingpakket, is het IP-adres dat je in Mijn Versio ziet als je bij de DNS-instellingen van je domeinnaam kijkt. Weet je het niet zeker, stuur dan een berichtje via het contactformulier in Mijn Versio.


Aangepast! En nu?


Nu wacht je even. DNS-wijzigingen kunnen tussen de 10 minuten en 24 uur duren voordat ze overal actief zijn. Dat is afhankelijk van de TTL die staat ingesteld bij je nameserver provider en de diverse internetproviders die gebruikt worden om bij je website of e-mail te komen. 


Meestal is het binnen een half uur of een uur al wel actief, en kun je weer mail ontvangen.